2008-08-15

Rosslet från vildmarken

Det verkar som om blåbärspessimisterna har ganska rätt. Det var tämligen lite och det var smått när jag tog en rekognoseringstur i skogen norr om Ågestavägen. Faktiskt färre bär än vad det såg ut att finnas norr om Gömmaren när jag var där för tre veckor sedan.

Något förvånande såg det klart ljusare ut på lingonfronten. Det var inte moget ännu, men mängden såg större ut än de två senaste årens. Synd bara att detta inte är några riktigt bra lingonmarker, och att jag inte känner till några ö.h.t. i Huddingetrakten. Är det någon som har några tips?

F.ö. så fick jag nyss stöd från en oberoende källa för min förmodan att detta är det allmänna bärläget.

På svampsidan var det... glest. En sunkig strävsopp. Några kremlor. En (1) kantarell - den fick stå. Någor fler falska kantareller, och en pluggskivling. Det finns alltid pluggskivlingar. (Människan var nog mycket lyckligare innan hon kom på att pluggskivlingar är giftiga.) Och lite andra oätligheter. Bättre lycka nästa gång.

Imorgon: Orrmossen. Om vädret står oss bi.

1 kommentar:

Renée sa...

en stackars kantarell? aaw.