2008-08-17

Nåntingsallad

De av er som tassat runt i min helgon.net-dagbok vet att jag med viss oregelbundenhet dumpar recept på diverse smaskigheter där. Men där är det inte många som läser dem. Det här stället är det ännu färre som läser, men jag dumpar härmed glatt samma sak här också:


Eftersom denna skapelse blev prisad igår kväll så känner jag mig manad att dela med mig av hemligheterna bakom den.

Salladen är min variant av något jag lärde mig av Ralitza (ett ex, och ett saknat sådant, för de som inte vet), och som i sin tur var inspirerat av Oliviersallad/”rysk sallad”. I min variant är det i alla fall en typ av potatissallad och den har nog föga gemensamt med Lucien Oliviers original, men det sägs å andra sidan att det gäller vanlig Oliviersallad/”rysk sallad” också.

Beståndsdelar:

Några (en sådär 5 små eller färre stora) kokta, avsvalnade, tärnade potatisar 
En stor gul lök, i hackat skick 
En burk ärtor och minimorötter, där morötterna är skurna i bitar 
En burk skurna bönor 
Några, säg 5, inlagda minigurkor (cornichonger), eller annan inlagd gurka, skurna i bitar 
Några finfördelade vitlöksklyftor (fega inte) - som ni kanske läst så brukar jag riva dem 
Lite vitvinsvinäger 
Lite citronpeppar 
Några skedar majonäs

Procedur:

Gegga ihop rubbet. Låt gärna stå en stund i kylskåpet. Ät.

Originalet innehöll en hel massa kött. Jag har någon gång testat med att hacka i lite skinka. Det funkar, och det gör kanske salladen roligare om den äts allena. Annars brukar jag äta den till någon sorts grillat eller stekt kött (eller köttersättning typ quorn om det är hemma i mitt eget kök).

Inga kommentarer: